Att linda ben

Oj vilken uppsving det blev efter senaste inlägget, haha, ni blev ganska oroliga va?? :P:P haha, nu är frågan hur många av er trodde att det var Mads som fått hjärnskakning eller Frida eller helt enkelt någon annan i personalen. Men som tur är så var det "bara" lakris och han mår som vanligt igen kan jag medela och han lärde sig ungefär ingenting av det som hände han ärm inte ett dug bättre än innan olyckan.
 Jag fick en kommentar om en fundering om hur Frida och mina tjänare lindar våra ben så jag såg till så Frida löste detta så nu kommer svaret på det.:):)
 
Kan ni inte göra ett inlägg om hur ni gör när ni lindar benen för ridning osv? När jag ska linda med paddlar under får jag inte riktigt till det lika snyggt som er om jag säger så..
 
Tja
Kul med kommentarer som är en liten utmaning, jag lindar ju inte mina ben själv utan det gör ju förstås Frida eller någon annan av personalen, jag brukar bara skitta ner lindorna och göra dem blöta av svett.:):) MEn i alla fall Självklart ska vi visa hur vi gör, eller hur Frida gör kanske jag ska säga:) Hon lindar ju en del ben om dagen så hon kan det där.:):) För att visa mer pedagogiskt så tog jag hjälp av min stallkompis kaninpil då hans ben skulle lindas för träning.:)
 
Bildserien här nedan visar hur det går till.:):)
 
Först så borstas benet. och kolals så det inte blivit några sår eller så det int eär galligt.
 
EEfter borst och koll så tas padden på och det finns ju många olika varianter av paddar så där är ju valet svårt att veta vilken sort man ska välja men vi på segersta använder paddar från Schockemöhle eller eskadron som på bilden. Padden ska ligga rakt och utan vek runt benet.
Frida börjar linda på miten av padden och drar åt det första varvet så att den fäster bra, sen lindar hon ner mot kotan...
...och där tar hon några extra varv för att skydda mer, sen upp...
...när hon kommit upp till knäet så fäster hon lindan med dess kadborre och då ser det ut så här. Klart.:)
Bakbenen lindas på samma sätt, men på de stora hästarna används oftast lite störe paddar som inte alltid täcks helt av lindan men det är en smaksak och då detta är en ponnys ben så används små paddar runt om.:)
 
När alla fyra benen är lindade så ser det ut på detta vis.:)
ju mer man tränar ju bättre och jämnare blir det hälsar Frida:):)
 
Tjing
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Emelie

Tackar för ett mycket pedagogiskt inlägg, så nu är det bara att börja träna! :)

Svar: träning ger färdighet och bättre resultat.:):) lycka till.:)
None None