Huvudbonader

Nu ni kära läsare nu tänkte jag röra om i grytan lite, hehe.:D:D jag ahr en hel del dötid  nu de närmsta dagarna så jag har funderat på massor av grejer och då menar jag MASSOR:D:D:D så en av sakerna jag ahr funderat på är huvudbonader.
 
Ja alltså såna som ni människor bär på huvudet då ni till exempel rider. Jag menar hade vikingarna ridhjälm på sig? nä, riddarna då??? nä de propert klädda engelsmännen i hyde park då?? nä. Då undrar jag varför de tär sådant gnäll över hjälmtjafset nu för tiden, är människorna som lever nu mer sårbara än vikingarna och riddarna från förr??? kan int enågon snälla förklara för mig så jag förstår, för då har jag en mindre sak att grubbla på.:):)
  Vad är det för skillnad igentligen på hatt och hjälm, båda börjar ju på H så då borde ju båda vara lika bra, eller? hatt är ju lätt snyggare än hjälm på tävling i alla fall, men hjälm skyddar ju lite bättre om piloten får för sig att glida av och landa på just huvudet.  
Jag tycker det är så tråkigt också då någon tar en fin bild på ex mig:P och piloten inte har något på huvudet, självklart så blir bilden finanre om man ser ansiktet på piloten, vad ska man ananrs tycka, "åh, hjälp Weine har en pilot p åryggen som int ehar något ansikte!!! åh nej avd ska vi göra!!" hallå det kallas för att ta finna bilder, man har ju ingen aning om piloten tar på sig hjälm eller ej efter fotograferingen, så då behöver man ju inte klaga på just den detaljen. :):) Och någonstans s¨ligger det ju i pilotens ansvar att skydda sig eller ej, eller hur??
 
Man ska ju självklart föregå med gått exempel för yngre talanger men sammtidigt så blir man ju slarvigare och slarvigare ju äldre man blir kolla bara på mig, jag slarvar ganska mycket, jag slarvar bort min svans då och då men som tur är så hittar jag den ganska fort så fort jag vänder mig om, det är något märkligt med den där svansen den är borta ena stunden och sen dycker den upp bakom mig och säger "bu, blev du rädd!?" klart jag blir rädd när du skrämmer mig så svarar jag tillbaka, jag slarar också bort Frida ibland men hon brukar också dyka upp flåsandes bakom mig och morra på mig och då blir jag ju också rädd.
 
Har också funderat på det här med alla dessa termer som finns inom vår sport. Som till exempel, Ettor, sluta, öppna, saxen, piff och puff, ja vad finns det mer, allt möjligt kónstigt.
För mig är:
 
* ettor, galopp och byte i varje, men ibland kan det vara trassel på benen coh då blir det en etta genom hela diagonalen eller liknadne, jag brukar ibland studdsa som en kanin och det är mycket roligare fast det gör jag mest i piaffen men sånt händer bara ibland om piloten är  tråkig.:D:D
*Sluta, för mig är slut på träningspasset men för piloten är det någon konstig sidförflyttning som är super tråkig att göra, jag förstår int evarje gång vi ska göra det så ska ju jag då gå åt sidan men jag vill ju sluta passet då men det får jag inte!!!
*Öppna, är ju typ som sluta fast åt andra hållet om man frågar en pilot men om man frågar mig så är det öppna grinden, öppna boxdörren, öppna fönstret till boxen så jag kan trakasera alla som går förbi.:):):)
*Sax, är ett redskap som Frida använder för att frisera oss pollar med men enligt piloterna så är det en röresle på medellinjen, då man kommer i galopp, vänder upp på medellinjen och gör sluta till höger  och vänster om medellinjen 5 ggr med galoppombyte i språnget vid varje ombyte av sluta; först och sista gången 3 språng åt vänster, de övriga 6 språng. ja ungefär så beskrivs en sax i GP probramet.:):) och den är ganska svår.
*Piff och puff är för det första inga dressyrrörelser de är två ekkorrar från disney som av någon anledning har gnagt sig in i dressyrvärldens mäst heliga rörelser nämligen piaff och passage.
 
Och angående huvudbonader igen då, jag alltid bär alltid hatt på tävling och det gör min pilot också.:D:D
 
hare så trevligt där ute i stugorna era så hör jag av mig snart igen med nya funderningar, nu kanske rent av har något ni vill lätta era hjärtan med, skicka en kommentar så kan vi prata om det.:) jag är den bästa lyssnaren av alla.:D:D:D elelr ni kanske helt enkelt har en fråga till mig som ni vill att jagska svara på, kommentera så svarar jag så fort jag hinner.:D:D:D
 
:D:D hatten på.D:D
 
Tjing
 
 
 
Hjälmförespråkare

Jag önskar att färre människor tänkte som hästar i så fall.
Att ha en blogg, skriven av en ganska så offentlig person, ifrån en hästs perspektiv, och egentligen säga att det (mellan raderna) är töntigt med hjälmkrav?
Vi vet hur Mads och ni andra ser ut, därför är det inte nödvändigt att se hans ansikte på en bild, där han rider, som juniorer ser, och han har ingen hjälm, för han vill visa sitt ansikte? Han kommer dock troligen inte kunna le och då vilja visa sitt ansikte, efter att ha ramlat av utan hjälm, spräckt skallen och ligger som en sparris resten av livet...
Segerstas ryttare är otroligt duktiga, vore en skam om alla blev sparris för att de ville visa sitt ansikte.
Var goda förebilder, rid med hjälm!